Q&A deel 1 #roadtoamsterdamsub245

Eigenlijk was het al te lang geleden dat ik een blog heb geschreven maar nu moet het er toch maar van komen. Vorige week schreef ik me in voor de Amsterdam marathon die op 20 oktober 2019 plaats vindt. Met nog een goede 100 dagen te gaan leek het me toch leuk de voorbereiding, naast de instapost, te delen met jullie en vragen te beantwoorden zolang er animo voor is. Deze keer begin ik met een Q&A van de vragen die ik kreeg op instagram.

De keuze voor Amsterdam:
Ik liep al 2x eerder in Amsterdam; vorig jaar als pacer op 1:45 tijdens de halve marathon en dat jaar ervoor als persoonlijke pacer tijdens de hele marathon. Beide momenten kreeg ik kippenvel bij het finishen in het olympisch stadion en daarom besloot ik me mijn keuze dit jaar op Amsterdam te laten vallen. Ik twijfelde nog over Eindhoven, welke een week ervoor is, maar daar zal ik nu gaan pacen tijdens de halve op 1:40 voor Runnersworld, tevens mijn laatste langere duurloop. Ook heb ik nagedacht over een buitenlandse marathon maar nu ik voor eigen kansen ga leek een Nederlandse marathon beter omdat het qua voorbereiding gewoon fijner is en weet wat me te wachten staat. Tevens is het makkelijker om langs het parcours support te plaatsen voor verzorging. Overigens is een buitenlandse marathon zeker aan te raden want dat is een unieke beleving. Zelf liep ik de Limassol marathon op Cyprus en de Valencia marathon. Voor de toekomst hoop ik zeker hier nog een paar aan toe te voegen waaronder Rome en Berlijn.

Ik ga deze eerst #roadtoamsterdam blog maar beginnen met de vragen die binnen kwamen op Instagram. Voldoende stof om daar over te schrijven + het moet ook niet gelijk een heel lang verhaal worden…

 Waar haal ik mijn motivatie en discipline vandaan? (Kelly van @runninggirls.nl)
Als ik iets in mijn hoofd heb wil ik het graag proberen te halen, een soort van bewijsdrang aan mijzelf. Dat is natuurlijk hartstikke fijn want je raakt geprikkeld en gemotiveerd maar anderzijds legt dat ook een bepaalde druk op jezelf neer naar de buitenwereld waar soms lastig mee om te gaan is. In mijn voorbereiding op een “hardloopdoel” heb ik altijd wel even een aantal dipjes waar ik aan mijzelf twijfel of ik het wel kan of niet. Vooral wanneer er grote wedstrijden zijn en ik mannen, waar ik mezelf mee vergelijk, onvoorstelbaar harde tijden zie lopen. Vroeger ging ik dan vaak overcompenseren in mijn trainingen om bevestiging te krijgen dat ik het ook kon of voelde ik me dan erg slecht. Gelukkig leer ik daar beter mee omgaan en probeer ik vertrouwen te zoeken in het proces en bemoedigende woorden van support van mensen die dichtbij me staan.

Motivatie heb ik verder genoeg en haal ik uit verschillende dingen; zo houd ik ervan om heel vroeg te lopen, wanneer bijna iedereen slaapt, en ik even alleen op de wereld ben maar ook instagram is een mooi medium om inspiratie uit te krijgen wanneer je mensen op de voet volgt naar hun persoonlijke hardloopdoelen.

Hoe kom ik aan mijn trainingsschema? (@simonerunsaround)
Ik train één keer per week op de atletiekbaan bij mijn vereniging AVNOP in Emmeloord. Mijn trainer daar, Tjeerd Popkema, schrijft mijn schema’s en plaatst ze online op zijn eigen website. Hij heeft zelf enorm veel verstand van trainingsleer en met 2:32 op de marathon en Nederlands kampioen bij de 40+ afgelopen jaar ook een verdienstelijk loper. Ik krijg meestal mijn schema’s voor 2 weken maar ook wel eens voor een aantal weken vooruit omdat ik dat zelf fijn vindt. Voordat we met een doel aan de slag gaan lever ik wedstrijden aan die ik graag in mijn voorbereiding wil lopen, hij probeert deze dan zo goed mogelijk in te passen in mijn schema. Daarbij kiest hij op welke intensiteit ik bijvoorbeeld zo’n wedstrijd moet lopen. Tijdens de trainingen op de baan hebben we wat overleg inzake de schema’s maar ook hoe het trainen gaat en hoe ik me voel. Daarnaast stuur ik hem, wanneer ik dat nodig heb, berichten via de app enzo converseren we dan over bepaalde onderwerpen. Ook wanneer het even niet gaat koppel ik dat terug.

Mijn schema’s bevatten een periodisering waarin toegewerkt wordt naar het piekmoment. Daarnaast probeert hij de trainingen te variëren door intensieve trainingen te combineren met passievere trainingen zoals herstelduurlopen.

Blijf ik fietsen in de voorbereiding? (@nanvri) / Blijf je veel fietsen of ga je (deels) die uren weer meer hardlopen? (@marleennx)
Tot vorig jaar kon het fietsen mij niet heel veel interesseren maar mede door de blessure in het voorjaar heb ik toch een fiets aangeschaft. Nu blijf ik een hardloper maar ritjes tot een kilometer of 50 vind ik wel leuk om te doen. De afgelopen maanden heb ik dan ook wel de nodige kilometers gemaakt maar nu ik weer fit begin te raken zal het fietsen weer langzaam plaats gaan maken voor meer loopkilometers. Ik wil proberen het fietsen er wel bij te blijven doen, het is namelijk een mooie alternatieve manier van trainen om je je spieren anders te belasten of loopspieren te ontlasten, maar ik merk dat wanneer het weer (wind!) even tegen zit ik minder snel geneigd ben om op de fiets te stappen. Ik heb wel een fietstrainer gekocht zodat ik thuis op zolder ook wat kan trappen.

Daarnaast probeer ik ook intensiever core- en krachttraining te doen want ik voorheen altijd in periodes deed maar nooit kon volhouden en dat vraagt ook nog wel de nodige sportschooluurtjes waardoor ik echt tijd moet plannen om nog te fietsen. Nu zou ik graag elke ochtend voor het werk ook nog wel willen sporten (lopen of fietsen) maar met zoveel sporturen is rust ook echt belangrijk en merk dat dat nog wel eens erbij inschiet.

Hoe combineer ik in al deze zomermaanden je trainingen en voeding met al dat leuks? (@rmostert).
De zomermaanden zijn juist ideaal om te trainen omdat je nu veel makkelijker voor het werk je kilometers kan maken doordat het vroeg licht en de tempratuur aangenaam is. Op deze manier houdt je doordeweeks in de avond tijd over voor andere dingen (als ik niet naar de sportschool ga). Ook in het weekend levert het extra tijd op al gaat het soms ook wel ten koste van de nachtrust die je als sporter nodig hebt. Ik denk dat daar wel een valkuil schuilt voor mij.

Qua voeding gaat het redelijk goed, ik houd wel van af en toe wat snoepen, maar kies ook vaak genoeg voor de gezonde keuze. Daarnaast drink ik geen alcohol wat al de spreekwoordelijk “slok op een borrel scheelt”

Wil ik in Amsterdam met een haas lopen? (@vincentlankhaar)Een haas of pacer tijdens je race is ideaal. Zo hoef jij alleen maar te focussen op je haas/pacer en niet met randzaken bezig te zijn zoals je klokje. Op dit moment heb ik nog niemand die met mij mee loopt maar met mijn maatje Bas heb ik er wel eens overgehad wat er mogelijk is die dag in Amsterdam. Daarnaast heb ik van een aantal loopvrienden gehoord dat er vanuit de loopgroep van Phanos Amsterdam ook een aantal lopers weggaan op sub 2:45 dus wellicht vormt zich een mooi groepje. De precieze invulling komt dus de komende maanden wel specifieker.

Tot zover de eerste vragen. Wil je nu over bovenstaande meer weten of heb je een andere vraag, stuur me gerust een bericht en ik zal ze de volgende keer beantwoorden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: